Numarul copiilor diagnosticati cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atentie este tot mai mare. Cauzele aparitiei acestei tulburari sunt inca neclare. Pare ca varsta tot mai inaintata a mamelor, factorul genetic, poluarea si alimentatia necorespunzatoare a mamicilor in timpul sarcini sunt elemente ce determina aparitia acestor tulburari. Din cercetarile Institutului de Sanatate Mentala, reiese ca aproximativ 5% din copiii scolari sufera de ADHD, insa expertii sunt de parere ca numarul celor ce au aceasta tulburare este mult mai mare.
Copiii diagnosticati cu aceasta conditie sunt mai sensibili, se concentreaza mai greu si nu pot acorda atentia necesare lucrurilor ce ii inconjoara. Conform studiilor, acestia sufera de nervozitate si iritabilitate crescuta si sunt usor de distras.
Principalele simptome ale copiilor cu tulburare de hiperactivitate
Studiile au aratat ca principalul simptom al copiilor scolari care se confrunta cu aceasta stare, este agitatia. Acestia nu pot sta linistiti pentru mult timp, si nu pot fi atenti in aceiasi masura ca colegiilor. Se plictisesc foarte repede de activitatile ce necesita concentrare si au tendinta de a-i deranja pe ceilalti.
Multi dintre scolarii diagnosticati cu tulburare de hiperactivitate vorbesc foarte mult si le este greu sa desfasoare activitatile scolare sau sa se joace in liniste.
Un alt simptom specific acestei tulburari este impulsivitatea. Scolarii cu aceasta tulburare nu pot sta la rand, vor sa fie primii care realizeaza diferite activitati, isi intrerup colegii si profesorii in timpul conversatiei.
Copiii diagnosticati cu aceasta tulburare si tratati corespunzator, se pot bucura de rezultate exceptionale scolare, pot avea activitati sociale fructuoase si pot capata increderea necesara pentru devoltare psihica armonioasa.
Metode de incurajare a copiilor care sufera de tulburare de hiperactivitate si deficit de atentie
Daca copilul este diagnosticat cu tulburare de hiperactivitate inainte de a intra in colectivitate, parintele poate comunica acest fapt educatorului sau invatatorului. In acest fel, cadrul didactic poate identifica si implementa practici pedagogice speciale, pentru a crea un colectiv omogen, bine inchegat.
Copii cu ADHD au nevoie de rutina bine stabilita. Comportamentul acestora este mai putin impulsiv, cand cunosc dinainte ce de va intampla, si la ce sa se astepte. Pentru a incepe activitate cu brio este important ca alaturi de scolari sa se realizeze un program, care sa se respecte cu strictete.
Specialistii recomanda planificarea detaliata a activitatilor zilnice, cel mai important aspect este legat de respectarea orarului. Este indicat ca cei mici sa se trezeasca la aceiasi ora, sa isi aseze pijamalele in acelasi mod, sa ia masa la aceiasi ora, sa isi pregateasca incaltarile pentru scoala, s.a.
Scolarii cu aceasta afectiune sunt rapid captivati de activitatile interactive care le pune imaginatia la lucru. Multe studii au scos la iveala ca scolarii cu ADHD, carora li se vorbeste direct, sunt mai captati de subiectul dezbatut si ca rezultatele scolare ale acestora sunt mai bune.
Copii nu trebuie cicaliti. Instructiunile oferite in exces, nu fac decat sa ii agite si sa le creze stare de nervozitate. Cuvintele folosite trebuie sa fie precise si clare. Modul in care li se transmite informatia este foarte important pentru copii cu ADHD.
Trebuie sa se tina seama de faptul ca programul scolar este o rutina, care creaza echilibru micutilor ce sufera de aceasta tulburare. Trebuie insa retinut, ca respectarea unui program strict si acasa, ajuta la crearea unui mediu linistit pentru scolar. Respectarea unui tipar, este un factor care favorizeaza dezvoltarea armonioasa, corecta a copilului cu ADHD.
Copii cu deficit de atentie, nu au incredere in ei, au stima scazuta si de aceea tind sa fie singuratici, izolati si de cele mai multe ori se gasesc in stare de alerta. Acestia tind sa fie agresivi cu colegii care ii supara.
Este important sa se lucreze pe partea de incredere, deci copii trebuie apreciati pentru fiecare efort si fiecare comportament pozitiv. Este important ca parintele sa observe si sa laude comportamentul copilului, ori de cate ori se observa semene de imbunatatire. Specialistii, sustin ca activitatile duse la bun sfarsit, trebuie recompensate cu vorbe incurajatoare, pentru ca in acest fel copii capata incredere, si continua sa realizeze sarcinile cu placere.
Scolarii cu tulburare de hiperactivitate si deficit de atentie sunt mai usor de integrat in colectiv cu numar mai mic de elevi. Conform studiilor realizate de institutiile specializate, elevii cu ADHD sunt avantajati ce colectivele restranse, si rezultatele scolare ale acestora sunt superioare, fata de ale elevilor ce fac parte din colective numerose.
Pentru a imbunatatii activitatea scolara se recomanda asezarea copilului in primele banci, in preajma invatatorului. Asezarea copilului cu tulburare de hiperactivitate in preajma grupurilor de elevi galagiosi poate avea efecte devastatoare asupra performantelor scolare.
Copiii cu deficit de atentie sunt foarte indemanatici si pot avea rezultate superioare in activitatile manuale, de aceea se recomanda sa fie implicati in astfel de activitati creative.