Alimente alternative daca ai intoleranta la lactoza

Produsele lactate reprezinta o categorie de alimente pe care o ador. Lapte, iaurt, branza – le vreau pe toate! Ce s-a intamplat insa cand am aflat ca am intoleranta la lactoza? Am fost devastata. In regimul meu de viata, mese intregi constau partial sau chiar integral in lactate. Cu timpul insa, am descoperit o serie de alimente alternative la fel de gustoase si de care ma pot bucura si eu. Astazi am hotarat sa impartasesc descoperirile mele cu tine.

Daca ai intoleranta la lactoza, inseamna ca organismului tau ii este dificil sa digere lactoza, adica zaharul natural prezent in lapte. Este posibil sa poti manca unele produse lactate si numai unele dintre ele sa iti faca rau.

„Evitarea este cel mai bun tratament pentru intoleranta la lactoza, dar totodata, trebuie sa te asiguri ca ai destul de mult calciu in organism,” avertizeaza Dr. Amy E. Barto, medic gastroenterolog la Clinica Lahey din Burlington, Mass. „Poti sa faci asta daca faci alegeri intelepte atunci cand vine vorba de alimentele pe care le introduci in dieta ta.”

Lapte fara lactoza

Daca adori laptele cu cereale sau clasicul pahar de lapte servit cu fursecuri sau cozonac, am vesti bune pentru tine. Il poti include in dieta ta, daca esti dispus sa cumperi lapte cu lactaza adaugata. Lactaza este o enzima care descompune zaharul natural din lapte – enzima pe care ar trebui sa o vanezi in mod constant daca ai intoleranta la lactoza.

Poti gasi lapte si produse lactate cu lactaza adaugata in mai toate supermarketurile. Acest tip de lapte are valori nutritionale identice cu cele ale laptelui natural, dar este putin mai dulce.

Lapte de soia

National Academy of Sciences recomanda ca atat barbatii, cat si femeile cu varste cuprinse intre 19 si 50 de ani sa consume aproximativ 1.000 de miligrame de calciu in fiecare zi. Aceasta cantitate se traduce in cam trei pahare de lapte pe zi. Daca ai intoleranta la lactoza, o optiune foarte buna pentru a ingera necesarul de calciu pe o zi este laptele de soia cu calciu adaugat.

Citeste si:  Lasă-te inspirat de ploaie

In orice caz, daca tu sau copilul tau aveti alergie la lapte (care este diferita de intoleranta la lactoza), este posibil sa fiti alergici si la laptele de soia.

Alte tipuri de lapte

Daca inlocuiesti laptele de vaca cu lapte de capra, oaie sau bivolita, aceasta schimbare nu te va ajuta, pentru ca intoleranta la lactoza se manifesta impotriva laptelui provenit de la orice fel de animal mamifer. Totusi, daca nu agreezi laptele de soia, exista si alte alternative pentru cafeaua de dimineata sau pentru bolul de lapte cu cereale.

Tipurile de lapte pe care le voi mentiona in continuare nu contin calciu, dar contin multe vitamine si antioxidanti. Laptele de migdale este plin de magneziu si de vitamina E. Laptele din orez are o doza minima de grasimi saturate si multa vitamina B12. Laptele de cocos are o consistenta cremoasa, asemanatoare laptelui de vaca, insa un defect al sau este acela ca are o cantitate mare de grasimi saturate. Alte tipuri de lapte obtinut din alimente vegetale sunt cel din ovaz, cel din canepa si cel din caju.

Totusi, aceste alimente alternative nu pot fi folosite ca inlocuitor pentru lapte in toate felurile de mancare gatita, precum supele sau diferite tipuri de desert.

Iaurt

Daca ai intoleranta la lactoza, specialistii iti recomanda sa consumi produse lactate cu lactoza mai putina, precum iaurturile cu culturi bacteriale active.

Citeste si:  Alimentaţia adolescentului - 6 reguli cruciale pentru a-l hrăni sănătos

„Iaurtul poate sa nu cauzeze balonare, pentru ca mare parte din lactoza a fost deja descompusa de culturile sale de bacterii benefice,” explica Dr. Barto. Iaurtul inghetat, pe de alta parte, nu are aceste culturi, deci nu este o varianta potrivita pentru intoleranta ta la lactoza.

Branza

Branzeturile fermentate au mai putina lactoza decat alte produse lactate si este posibil sa le poti tolera in doze mici. Branzeturile ar trebui sa fie parte a dietei tale, pentru ca sunt bogate in calciu si proteine.

Exemple de branzeturi cu un continut redus de lactoza sunt branza elvetiana (Emmentaler), parmezanul si branza cu mucegai. Acestea au mai putin de 2 grame de lactoza la 30 de grame, in comparatie cu un pahar de lapte, care are 11 grame de lactoza.

Serbet

Daca iti e pofta de inghetata, ai putea sa incerci sa o inlocuiesti cu serbet. Serbetul este un aliment cu un continut redus de lactoza, insa pentru ca o contine totusi, ar trebui sa fie un desert consumat destul de rar.

Peste

Pentru a consuma cantitatea de calciu necesara organismului, specialistii recomanda sa apelezi la peste. „Este important de retinut faptul ca intoleranta la lactoza se inrautateste odata cu varsta,” spune Dr. Barto. Din pacate, odata cu inaintarea in varsta, organismul tau are nevoie si de mai mult calciu.

Este important, la orice varsta, sa consumi alimente bogate in calciu, iar o varianta excelenta in acest sens o reprezinta pestele si fructele de mare. Pestii mici, precum sardinele, sunt cei mai bogati in calciu. Alti pesti bogati in calciu sunt tonul si somonul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Mesajul tau
Numele tau